Artikkelit

Juhola lanseerasi virtuaalisen etävuokrauspalvelun

Juhola lanseerasi virtuaalisen etävuokrauspalvelun

Koronapandemia on aiheuttanut suurta haittaa niin ihmisille kuin taloudellekin. Se on myös osaltaan toiminut katalysaattorina uusien innovaatioiden syntymiseen ja käyttöönottoon. Yksi innovaatioesimerkki on virtuaalinen etäkatselmuspalvelu, joka nostaa turvallisten ja asiakasystävällisten toimitilojen uusasiakashankinnan aivan uudelle tasolle.

Epävarmuus heijastuu väistämättä toimitilojen kysyntään ja tilatarpeiden muutoksiin. Se myös pitää yritysten päättäjät visusti kotikonttoreilla, minkä johdosta kiinteistöjen esittely on haastavampaa kuin aiemmin. Tästä syystä Juhola alkoi miettiä, miten yhdistää kiinteistöjen potentiaaliset vuokralaiset ja vapaana olevat toimitilat ilman fyysistä kanssakäymistä. Tuloksena on etävuokrauspalvelu, missä etäkatselmukset eli etänä suoritettavat kiinteistökierrokset tapahtuvat jaetussa ja reaaliaikaisessa 360-virtuaalitilassa yhdessä välittäjän kanssa.

Etäkatselmus antaa parhaan mahdollisen kuvan kohteesta

Tavalliset valokuvat ja pohjakuvat eivät yksin pysty välittämään visuaalista tunnelmaa ja käsitystä siitä, minkälaista tilassa oleminen todellisuudessa on. Etäkatselmuksen ansiosta asiakas pystyy tehokkaasti arvioimaan vastaako kohde heidän vaatimuksiaan ja ovatko he kiinnostuneita tulemaan paikan päälle katselmukselle. Siirtymät eri kohteiden välillä alkuvaiheen kartoituksessa jäävät pois, mikä säästää asiakkaan aikaa merkittävästi. Etäkatselmuksen avulla esiteltyjen tilojen havainnollisuus on paljon parempi kuin pelkin mallikuvin ja ehkä vanhentunein pohjakuvin esiteltyjen tilojen.

Teknologia, jota etävuokrauspalvelu käyttää, ei sinänsä ole uutta. Se, miten laajasti 360-kuvauksen mahdollisuudet on otettu käyttöön, tuo uusasiakashankintaan merkittäviä etuja sekä asiakkaalle että välittäjälle.

Palvelua voidaan käyttää joko reaaliaikaisesti samaan aikaan yhteisen selainikkunan kautta tai vuorotellen vaivattomasti selainikkunan hallinnassa HD-laatuisen videopuhelun kanssa. Vaihtoehtoisesti asiakas voi tutustua tiloihin itsenäisesti silloin, kun se hänelle parhaiten sopii.

Kuvapisteiden laatu ja määrä takaavat sulavan ja vapaan liikkumisen koko tilassa aivan kuin käyttäjä olisi itse paikan päällä. Kierros on myös täydellisesti käyttäjän hallittavissa tarjoten mahdollisuuden tutustua kohteeseen ilman aikapaineita. Kierroksen aikana nostetaan esiin tilan erityisominaisuuksia kuten näköaloja, talotekniikkaa, materiaaleja tai kuvataan tilojen muutosmahdollisuuksia. Näin tilan asiantuntija on matkassa mukana koko ajan. Etäkatselmus on merkittävästi havainnollisempi, jolloin potentiaaliset asiakkaat käyttävät enemmän aikaa kohteeseen tutustumiseen ja näin se jää myös heidän mieleensä paremmin. Katselmuksessa asiakas voi halutessaan varata ajan perinteiseen kiinteistökatselmukseen tai etäpalveluna etäkatselmukseen sekä videotapaamiseen tai perinteiseen tapaamiseen.

Arvokas väline välittäjille

Henkilökohtaisessa video- ja etätapaamisessa edustaja näkee ja kuulee asiakkaan reaaliaikaisesti. Edustajalle näkyy kohteet, jotka asiakas on aiemmin avannut, sekä se, mitä asiakas juuri sillä hetkellä näkee omalla päätelaitteellaan. Edustaja voi lähettää asiakkaalle ladattavaksi tiedostoja, katsottavaksi kuvia, videoita, tai vaikka linkkejä, mille tahansa verkkosivulle. Asiakas voi tapaamisen aikana selailla kohteita ja vaivatta siirtyä kohteiden välillä, yhteyden edustajaan häiriintymättä.

Tällä hetkellä etävuokrauspalvelun portaalissa on tarkasti valitut seitsemän Juholan manageerauksessa olevaa kiinteistöä. Suunnitelmissa on edelleen kehittää palvelua saadun palautteen pohjalta. Palvelun uskotaan tehostavan välittäjien työtä houkuttelemalla varteenotettavia potentiaalisia asiakkaita näytöille ja näiden näyttöjen johtavan aiempaa useammin sopimukseen asti.

”Kehityshankkeen tavoite oli luoda täysin uusi malli vuokrausliiketoimintaan ja sen ensimmäinen vaihe on nyt valmis ja kaikkien käytössä. Remote-Juhola on vasta julkaistu vuoden 2021 huhtikuussa ja jo nyt olemme saaneet paljon loistavaa palautetta tyytyväisiltä asiakkailta, jotka ovat tottuneet muodostamaan valokuvien ja pohjakuvien perusteella käsitystä vapaana olevista tiloista. Nyt he pääsevät itsenäisesti kulkemaan niissä ja näkevät heti ovatko ne sopivat. Varsinkin nyt korona-aikaan sekä edelleen kansainvälistyvässä yritysmaailmassa, jossa päättäjät saattavat olla tuhansien kilometrien päässä, on palvelu otettu ilolla vastaan”, Juhola Asset Managementin vuokrausjohtaja Aki Hellstedt kertoo alustavista kokemuksista.

Tuttu teknologia, uusi toimiala

Palvelun toteutuksesta on vastannut Hybrid Media Oy, joka on toteuttanut samankaltaista teknologiaa aikaisemminkin toisille toimialoille. Yrityksen kokemuksen mukaan asiakkaat ovat hyvin tottuneita toimimaan vastaavanlaisissa ympäristöissä. Lanseerauksen jälkeinen kehitystyö jatkuu edelleen käytöstä saatujen kokemusten perusteella.

Mari Jalomäki
TAWIS

(Julkaistu lehdessä Toimitilat.fi 4E/2021)