Artikkelit

IsoKarhu muuntuu moneksi – palvelut ja ravintolat sopivat ydinkeskustaan

ILMOITUS
IsoKarhu muuntuu moneksi – palvelut ja ravintolat sopivat ydinkeskustaan

IsoKarhu on ollut olennainen osa Porin ydinkeskustaa ja lähialueen asukkaiden arkea lähes 30 vuoden ajan. Kauppakeskusten tarjonta ja rooli ihmisten asioinnissa on muuttunut tuona aikana melkoisesti. Syy tulla ei enää välttämättä ole pelkkä tavaroiden ostaminen. Kauppakeskuksiin tai pikemmin kaupunkikeskuksiin tullaan viettämään vapaa-aikaa, tapaamaan ystäviä, syömään tai kahvittelemaan – nykyään niistä haetaan yhä useammin myös yksityisiä tai julkisia palveluita.

Lisää ravintoloita keskustaan

”Olemme parhaillaan kehittämässä visiotamme IsoKarhusta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Vahva ydinkeskusta on olennainen tekijä koko kaupungin vetovoiman näkökulmasta ja siksi haluamme tehdä yhteistyötä kaupungin sekä keskustan muiden toimijoiden kanssa”, IsoKarhun omistavan Cityconin liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen kertoo.

IsoKarhussa avautuu joulukuussa Porin ensimmäinen Fafa’s-ravintola. Laaksosen mukaan se on erinomainen esimerkki ravintolatoimijoista, joita keskusta kaipaa lisää.

”Fafa’s on tunnettu ja pidetty ravintolabrändi, jolla on omaleimaiset tuotteet. Siellä asiointi on mutkatonta ja helppoa, osa kaupunkimaista elämäntyyliä.”

Sopisiko IsoKarhuun lisää vastaavanlaisia ravintolatoimijoita?

”Ehdottomasti, etsimme jatkuvasti hyviä toimijoita, niin ketjuja kuin kiinnostavia yksittäisiä ravintoloita.”

Palvelut tulevaisuuden ankkurina

Laaksonen näkee, että erityisesti IsoKarhun pohjakerros ja toinen kerros voisivat toimia erinomaisesti palveluiden keskittymänä. Tämä voi tarkoittaa julkisia tai yksityisiä palveluita hyvin laajalla skaalalla.

Cityconilla on erinomaisia kokemuksia palveluiden sijoittamisesta kauppakeskuksiin. Espoon Isossa Omenassa on toiminut vuodesta 2016 Espoon kaupungin palvelutori, jossa samaan tilaan on yhdistetty muun muassa kirjasto ja terveyskeskus. Seuraava, useita eri julkisia palveluita yhdistävä palvelutori avataan Lahden kauppakeskus Triossa tammikuussa 2020.

”Ison Omenan palvelutorilla käy vuosittain 1,5 miljoonaa asiakasta, mikä on huikea määrä ja tekee palvelutorista yhden Ison Omenan ankkurivuokralaisista”, Laaksonen sanoo.

Juuri tässä ajattelu pitää kääntää uuteen asentoon: palvelut ovat vetovoimatekijä ja ne kannattaa keskittää sinne, missä ihmiset muutenkin liikkuvat eli ydinkeskustoihin ja kaupallisen tarjonnan yhteyteen.

Laaksosen mukaan mitään vaihtoehtoja ei suljeta kehittämisessä pois, koska ydinkeskustassa sijaitsevaan kohteeseen sopii lähtökohtaisesti mikä vaan: asumista eri muodoissaan, hotelli, päiväkoti, terveydenhoitoa tai monenlaisia muita julkisia palveluita.

”Yksi hyvä vaihtoehto yrityksille ovat pop up -tilat eli tilapäinen vuokraus. Silloin voi testata omaa konseptiaan ennen, kun sitoutuu pidempiaikaiseen vuokrasopimukseen.”

(Julkaistu lehdessä Toimitilat.fi 7/2019)


Teatteri, kirjasto, terveyskeskus, asuntoja, päiväkoti vai palvelutalo?

Lappeenrannan IsoKristiinan sisällä toimii kaupunginteatteri, Espoon Isossa Omenassa on kirjasto ja terveyskeskus, Espoossa rakenteilla olevan Lippulaivan yhteyteen tulee päiväkoti ja lähes 500 asuntoa. Kauppakeskuksen käsite siis venyy ja paukkuu.

Olennaista kaikissa kohteissa on loistava sijainti ydinkeskustassa tai vahvassa aluekeskuksessa vahvojen asiointivirtojen ja joukkoliikenneyhteyksien äärellä. Monet sujuvan arjen palvelut ja elämykset sekä kaupan palvelut löytyvät luontevasti saman katon alta.

Kiinnostuitko miettimään, sopisiko ydinkeskustan sijainti sinulle?

Ota yhteyttä:
Vuokrauspäällikkö Elina Gröning
elina.groning@citycon.com • 020 766 4529