Artikkelit

Silmiin pistävää toimitilamarkkinointia

Silmiin pistävää toimitilamarkkinointia

LähiTapiola Kiinteistövarainhoito toteutti Helsingin keskustassa sijaitsevassa vapaassa liiketilassa ainutlaatuista pop-up konseptia.

Toimitilamarkkinoilla potentiaalisia vuokralaisia harvemmin marssii ovesta sisään, vaan heidät täytyy itse etsiä. Uusien vuokralaisten hankintaan LähiTapiola Kiinteistövarainhoito ideoi aivan ainutlaatuisen markkinointikonseptin hyvin tarkalle kohderyhmälle. Geneeristen markkinointitoimenpiteiden seassa tämänkaltaisella huomiota herättävällä tempauksella tuodaan vapaat toimitilat ohikulkijoiden, paikallisten yritysten ja päättäjien lähelle.

Kohderyhmää koskettava suunnitelma

Helsingin ydinkeskustassa Kaisaniemenkatu 1:n katutasossa sijaitseva noin 70 m² liiketila valjastettiin lyhytaikaiseen ns. pop-up-käyttöön vapaiden toimitilojen markkinointiin. Siirrettävillä sisustuselementeillä ja videokuvaa toistavilla näytöillä toteutettu hyvin erottuva ilme herättää ohikulkijoiden huomion.

Paikalliset yritykset ja päättäjät ovatkin parhaita viestin levittäjiä sekä potentiaalisia vuokralaisia, sillä iso osa yrityksistä haluaa olla alueella, jolla he liikkuvat jo entuudestaan. Konseptia suunniteltaessa otettiin huomioon markkinoitava tilatyyppi, asiakkaat sekä sijainti. Pop-upin toteuttamiseen paikka olikin mitä mainioin vilkasliikenteisen kadun varrella arvokiinteistön kivijalassa. Asiakkaiksi tavoiteltiin pieniä erikoisliikkeitä, myymälöitä tai kahviloita, joille kauppapaikan visualisointi on kohdistettu.

Erottuva ilme ja idea toi kaivattua kiinnostusta ei pelkästään Kaisaniemenkatu 1:ssä olevaan liiketilaan, vaan myös muihin pääkaupunkiseudun liiketiloihin.

Kampanjasta positiivista palautetta

Kaisaniemenkatu 1:n tilan lisäksi pop-up konseptin avulla siis markkinoidaan myös kaikkia muita LähiTapiola Kiinteistövarainhoidon hoidossa olevien kiinteistöjen liiketiloja. Pop-up-liikkeen rekvisiitta ja sisustus on suunniteltu niin, että sen voi vaivatta siirtää myös muihin tyhjiin liiketiloihin. Pop-up siirtyykin syyskuussa Herttoniemeen.

Konseptin yhteyteen suunniteltiin myös laajempi markkinointikokonaisuus pop-up-tilan tueksi. Kampanjaan kuului suoramarkkinointikirje kohderyhmälle sekä kohdistettua mainontaa sosiaalisessa mediassa. Kyseisessä kohderyhmässä nämä keinot ovat olleet merkittävä uusien liidien lähde, minkä vuoksi samaa suunnitelmaa tullaan toteuttamaan myös jatkossa.

Tawis

(Julkaistu lehdessä Vapaat Toimitilat 6/2015)