Artikkelit
Virtuaalitodellisuus mullistaa toimitilabisneksen
Virtuaalitodellisuus mullistaa toimitilabisneksen13/2017
3D-teknologioiden ja virtuaalitodellisuuden ennustetaan kasvavan lähivuosina räjähdysmäisesti kiinteistö- ja rakennusalalla. Goldman Sachs ennustaa vuonna 2016 julkaisemassaan raportissa, että vuoteen 2025 mennessä virtuaalisen ja laajennetun todellisuuden markkinat yltäisivät yhdessä 80 miljardiin dollariin. Tästä summasta kiinteistöalan osuus olisi 2,6 miljardia dollaria. Lisäksi raportin mukaan vuoteen 2020 mennessä virtuaaliteknologiaa hyödyntäisi jo yli 130 000 asuntovälittäjää.
Suomessakin kiinteistöalalla on alettu hyödyntää uusia teknologioita.
”Toteutukset ovat viime vuosina olleet pääasiassa kokeiluluontoisempia pilotointeja johtuen teknologian tuoreudesta. Viime aikoina VR-ratkaisuiden hintataso on kuitenkin tullut huomattavasti alaspäin, mikä on mahdollistanut niiden laajemman käyttöönoton”, sanoo VR-toteutuksia muun muassa Spondalle tekevän kiinteistömarkkinointiyritys Unrealerin toimitusjohtaja Tuomas Kankaanpää.
VR-ratkaisuja on suomalaisessa kiinteistöbisneksessä käytetty pääasiassa isommissa hankkeissa, joissa on markkinoitu kohdetta potentiaalisille sijoittajille ja vuokralaisille. Virtuaalitodellisuutta on käytetty myös sidosryhmien väliseen kommunikaatioon, jolloin esimerkiksi lähialueen asukkaat voivat nähdä tulevan alueen jo suunnitteluvaiheessa.
”Rakentamattomien kohteiden visualisointien lisäksi tuoreet, entistä kustannustehokkaammat 3D-skannaukseen käytettävät teknologiat ovat tuoneet myös olemassa olevat tilat virtuaalitodellisuuteen, mistä on hyötyä esimerkiksi toimitilojen välityksessä”, Tuomas Kankaanpää sanoo.
VR-materiaali auttaa hahmottamaan tilaa ja sen mittasuhteita tavalla, jota ei pysty muunlaisilla materiaaleilla tuottamaan. Virtuaalitodellisuuden avulla suunnitelmat ja esimerkiksi erilaiset sisustusratkaisut voidaan visualisoida tavalla, johon muuten ei kyetä. Tämä auttaa toimitilojen etsijää hahmottamaan erilaisten tilojen tarjoamat mahdollisuudet. Lisäksi asiakkaille voidaan esitellä useita eri projekteja ja vaihtoehtoja yhdellä kertaa, mikä säästää kaikkien osapuolten aikaa.
Tutustumis- ja kohdekäynnit tiloissa tuskin poistuvat lähitulevaisuudessa, mutta niiden merkitys tulee vähenemään huomattavasti. Toimitilojen, asuntojen ja vuokrattavien kohteiden etsintä on jo siirtynyt verkkoon. Virtuaalitodellisuus on oleellinen osa kohteiden ennakkomarkkinointia, koska fyysiset kohdevierailut eivät ole mahdollisia projektin ollessa vasta rakenteilla tai suunnitteluvaiheessa.
VR-teknologia on tullut jäädäkseen, ja yleistyy varmasti entisestään kiinteistöjen markkinoinnissa, kuten muutkin uuden ajan digiratkaisut. Markkinointi on kokenut digitaalisen murroksen jo monilla muilla toimialoilla ja sama trendi on selkeästi läsnä myös kiinteistö- ja rakennusalalla. Virtuaalitodellisuus tulee olemaan osa murrosta muiden digitaalisten ratkaisujen lomassa.
Anita Riikonen
Markkinointi- ja brändipäällikkö
Sponda
(Julkaistu lehdessä Vapaat Toimitilat 5B/2017)
ILMOITUS Treffit kasvukolmion keskellä – Salo IoT Campus tarjoaa modernin monitoimitilan yritysten muuttuviin tarpeisiin
8/2022
Espoon paraatipaikalla komeileva Leppävaara tarjoilee timanttiset puitteet tämän päivän yrityselämälle
7/2022
ILMOITUS Tuotanto- ja varastotilaa Jyväskylän Eteläporttiin - uudisrakennukseen etsitään kumppaneita
11/2021
Toimitilamarkkinan tulisi nyt puhaltaa yhteen hiileen ja luoda koko alaa hyödyttävä toimintamalli
7/2020
ILMOITUS Redeve Oy:n tavoitteena herättää Myllykosken kylmänä seissyt paperitehdas uuteen kukoistukseen biotalous keihäänkärkenä
13/2019
Neliöt eivät ratkaise vaan tilan käyttötarkoitus – 5 muistisääntöä hyvän toimitilan hankintaan
6/2019
Keilaniemenranta tulee valmistuessaan tarjoamaan ainutlaatuiset puitteet työn tekemiselle, asumiselle ja palveluille meren äärellä
3/2018
Uudet tilat yhdistivät N2:n yritykset ja ihmisetLuova ja elävä ympäristö sai markkinointiviestintätoimiston muuttamaan Merikortteliin 9/2017
Työpajankatu 13 tarjoaa nykyaikaista monitilatoimistotilaa:Minuutin kävelymatkan päässä Kalasataman metroasemalta 8/2017
Moderni toimistokiinteistö tarjoaa asiakkaille palveluelämyksen ja työntekijöille yhteisöllistä kahvilakulttuuria
6/2017
Kehärata tuo ruuhkattomasti moderniin monitilatoimistoonPääkaupunkiseudun nopeimmin kasvava työpaikka-alue Aviapolis houkuttelee yrityksiä 12/2016
Toimistojen lämpötilat sopiviksi VTT:n ratkaisulla– Yksilöllinen lämpöolosuhteiden säätö lisää tuottavuutta ja säästää energiaa 2/2016






















































































































