Aluekatsaukset

Vihdoinkin Joensuuhun toriparkki

Pohjois-Karjala - 26.11.2018

Torin alle rakennettavaa autopaikoitushallia on Joensuussa viritelty viime vuosituhannen loppupuolelta saakka. Hanke oli välillä jo lähteä toteutukseen, mutta se tyrmättiin niukasti. Perusteeksi kelpasivat tuolloin aiheelliset epäilyt, mutta myös aikalailla viritellyt maalailut. Esitettiin, että torin rakentamisen tieltä rakennusaikana väistymään joutuvat torikauppiaat eivät ehkä palaisi takaisin torin valmistuttua. Asia selviää jahka torin päällystämiseen liittyvät työt saadaan tehtyä. Moni torikauppias alkaa kuitenkin olla ikääntynyt ja nuoria ala ei kiinnosta vanhemman sukupolven tapaan.

Lokakuun alkupuolella käyttöön otetussa toriparkissa on 393 autopaikkaa ja latauspisteet kuudelle sähköautolle. Sisään- ja ulosajo toriparkkiin tapahtuu Koskikadulta. Paikalliset ovat kokeneet liikennejärjestelyt ainakin aluksi ongelmalliseksi.

Lisää paikoitustilaa tarjoaa myös Koulukadun varrella juuri avattu Niskaparkki. Kun toriparkki rakennettiin maan alle, kurottaa Niskaparkki kuuden kerroksen korkeudelle. Niskaparkissa autopaikkoja on 380 kappaletta eli liki yhtä paljon kuin torin alla.

Maakunnassa toisessa kerroksessa sijaitseva liiketila on ollut menestys ainoastaan suurten maakuntakaupunkien ydinkeskustoissa. Tällä hetkellä kauppakeskuksien Iso Myy ja Centrum toisissa kerroksissa on runsaahkosti liiketilaa tarjolla. Torin pitkäaikainen rakentaminen on saattanut vaikuttaa asiaan.

Joensuussa ja Kontiolahdella rakennetaan

Ilmastokeskustelu käy kierroksilla. Vaikka suhteellisuudentaju Suomen mahdollisuuksista on osin erkaantunut arkitodellisuudesta, niin tiedostavampi asenne tarjoaa myös mahdollisuuksia. Pohjois-Karjalassa metsäteollisuus on erittäin merkittävässä roolissa. Metsästä kumpuava vauraus heijastuu mm. kasvavina toimitilatarpeina.

Puu sitoo tehokkaasti hiilidioksidia. Sitoo, jos sitä käytetään rakennusmateriaalina. Menneinä vuosisatoina tiheästi rakennettujen kaupunkien puutalot paloivat aika ajoin soihtuina. Mieliin iskostui käsitys puusta paloherkkänä materiaalina. Kerrostalojen rakentaminen puusta on Suomessa toistaiseksi harvinaista. Joensuun Penttilässä viitoitetaan tietä puurakentamisen tulevaisuudelle. Joen rantaan on nousemassa 14-kerroksinen puukerrostalo opiskelija-asunnoiksi. Joensuun asuntotuotanto ylittää tänä vuonna 1 000 asunnon rajan.

Raatekankaan kiertoliittymä valmistui hiljan. Liikenneyhteyksien sujuvoitumisen ja näkyvyyden paranemisen voi ennakoida parantavan jonkin verran Raatekankaan kaupallista asemaa. Kontiolahden Lehmon alueella Master Yhtiöt rakentaa urakalla asuin- ja liiketilaa. Uudisrakennuksia on noussut mm. entisen sairaala-alueen liepeille Paiholaan.

Joensuussa teolliset perinteet ovat vahvat. Tasamaastoisilla Käpy- ja Raatekankaan teollisuusalueilla on mittava, joskin hiukan sekalainen rakennuskanta. Moni vanhempi teollisuusrakennus on vielä teknisesti hyvässä kunnossa, mutta tilaohjelma ei vastaa nykypäivän vaatimuksiin. Moni toimija edellyttää teollisuusrakennukselta nykyisin vähintään viiden metrin vapaata korkeutta. Tarjolla oleva tilakanta ei usein täytä tätä vaatimusta.

Jorma Muhojoki
Toimitusjohtaja
Joensuun Toimitila-asiantuntijat Oy